reisverslag 30 - Reisverslag uit Nadi, Fiji van ceesenfemmydownunder - WaarBenJij.nu reisverslag 30 - Reisverslag uit Nadi, Fiji van ceesenfemmydownunder - WaarBenJij.nu

reisverslag 30

Door: cees

03 Maart 2015 | Fiji, Nadi

Reisverslag 30
We waren al vroeg naar bed, althans Femmy ging al even liggen rond half negen en is niet meer uit bed gekomen dan de volgende ochtend om 4 uur. Ongemerkt hebben de 4 weken rondreizen in New Zealand toch vermoeidheid veroorzaakt want ze was zo in dromenland. Ik probeerde heel voorzichtig in bed te komen om een uur of 10 maar Effie(Femmy) werd direct wakker ging onder het laken en was meteen weer vertrokken.
De backpacks stonden al klaar op een paar kleinigheden na. Op de valreep nog een pittige kop koffie en we werden gelijk alert dat onze shuttle niet op tijd was en ik begon al te zoeken naar het telefoonnummer op de ticket om te kunnen bellen in geval het meer dan een kwartier zou worden.
Het bleef net binnen die tijd en we sloten onze cabin af en brachten de laatste restanten voedsel naar de keuken voor de liefhebbers. We kunnen niets van dat voedsel meenemen omdat je dat niet in je backpack wilt en omdat je absoluut niets mag invoeren van alles wat met eten te maken heeft en met zaken die met de boerderij te maken hebben vanwege ziektes en dergelijke.
Ook moesten we een verklaring tekenen dat we niet in Afrika waren geweest en dat we geen Ebola onder de leden hebben.
Ik denk dat we een uur of drie gevlogen hebben met onderweg wat turbulentie, onze zevende vlucht.
Het was natuurlijk allemaal niet zo streng als je denkt maar met al die in te vullen papieren waren we toch wel een van de laatsten. Gelukkig waren de backpacks meegekomen want we hadden eerst een domestic vlucht en daarna een internationale vlucht, waarbij we nog een stief kwartiertje moesten lopen naar de internationale vertrekhal.
In Nadi ook nog even flink wat NZ dollars gewisseld voor Fiji dollars en dat duurde te lang zodat we onze shuttle misten en een uur langer moesten wachten.
We hadden Bamboe Backpackers geboekt en dat was een aangename verrassing als je je nog herinnert hoe dat was in Langkawi bij Sandpipers waar we zijn weggevlucht.
Een grote kamer, een eigen douche en toilet en bijzonder gezellig met een hoop jonge reizigers waar we leuk mee hebben gepraat tijdens het avondmaaltje en de hele middag ervoor.
Een leuk zwembadje waar we niet in zijn geweest en een prachtige ligging in de Stille Oceaan.
Er was zelfs een happy hour en dan werd het wat drukker aan de bar, vooral de laatste 5 minuten voor het einde. Hier hadden we best wat langer willen blijven dan 1 nacht, maar we gaan de volgende dag met de Malolo Cat(snelle boot met twee drijvers) naar Plantation Island Resort op het eiland Malolo Lailai.
Femmy heeft weer een keer een beter menu dan ik te pakken, ze snoept van fish and chips en die zijn heerlijk krokant gebakken, terwijl ik fried rice heb genomen met kip. Alles was wat klef en de kip was moeilijk te vinden zodat ik ook wat bij Femmy wegkaapte want die had twee grote stukken vis en veel patatjes.
Ik ben weer eens een keer uitgelachen om mijn keuzes.
Femmy ging lekker douchen en was wat moe en ik ging buiten een kopje koffie drinken want ik hoorde gitaren buiten tokkelen en er werd gezongen.
Ik ging naast een Nederlands meisje zitten die ik die dag ook al had gesproken en we raakten weer aan de praat en dat hebben we de hele avond tot ’s-nachts half twee gedaan.
De Fiji mannen speelden gitaar en zongen allerlei voor ons bekende maar ook lokale liedjes die erg leuk klonken en de sfeer veraangenaamden.
Een grote bak Cava, met schaaltjes die de vorm van halve bollen hebben, werd steeds gevuld met water en kapot geslagen boombast in een zak werd erin uitgeknepen zodat alle sappen hieruit in het water kwamen en aan de drank een zoethout smaak gaven die ook een verdovende werking hebben.
Je wordt er relaxed van, maar ik heb daar weinig van gemerkt. Ik was al zo relaxed door de muziek en de leuke mensen om ons heen uit alle windstreken. Femmy heeft hier niets van meegekregen die lag lekker op bed, terwijl ik af en toe poolshoogte nam.
Na een stuk of zes cava’s achterover te hebben geslagen, die moet je in een keer opdrinken, vond ik het wel genoeg, en schoof de schaaltjes mooi door in de rij achter ons.
Het was tijd om te gaan slapen en zo dachten er meer mensen over want de groep werd snel kleiner en de klok gaf al half twee aan wat ik niet had verwacht. Zo laat al!
Ik had de wekker om 8 uur gezet maar vergat dat het een uur vroeger was dan in NZ dus we stonden om zeven uur op en konden het heel relaxed aandoen met ontbijt en koffie, tot we werden opgehaald voor de boot die om 10:30 vertrok naar Malolo Lailai.
We namen afscheid van een aantal mensen en ook van de Finnen die we bij het ontbijt spraken.
Op naar onze echte vakantie, die op Fiji, NZ was werken en veel zien, maar nu gaan we echt helemaal NIETS doen. Alleen lekker in het zwembad, naar het strand en een wandelingetje.
Het is ongeveer een uurtje varen naar het eiland dat we vanaf het bamboe backpackers resort al zagen liggen in de verte achter een cruise schip dat voor anker lag bij Denerau waar de haven ligt waar vandaan wij vertrekken.
De boot is niet zo groot en ziet er luxe uit met kussens in de stoelen, heel wat anders dan de harde banken van onze overtocht van het Noorder- naar het Zuider Eiland in NZ.
In de hut van de kapitein staan rond zijn plek banken in de vorm van een halve cirkel rond zijn positie en op het computerscherm staat de zeekaart en zijn route die hij moet volgen tussen de koraalbanken heen. De route er naar toe is erg mooi en er zijn praktisch geen golven die het varen onaangenaam kunnen maken. Overal om je heen heb je kleine eilandjes liggen en daar tussen de bijna oneindige Stille Oceaan.
We zien het eiland al een tijdje liggen en de contouren worden steeds duidelijker en ook de aanlegsteiger verschijnt langzaam maar zeker in het vizier.
Het strand wordt van een gele streep een echt strand met palmbomen waaraan dikke trossen kokos noten hangen die elk moment naar beneden kunnen vallen en dat gebeurt dan ook af en toe met een doffe knal.
Op de steiger staat het ontvangst comité te wachten om ons een hartelijk welkom(Bula) te heten en ons te omhangen met een schelpen halsketting onder gezang van een welkomstliedje. Bula, Bula,!! Toch wel leuk dit soort ceremonies en je voelt je daadwerkelijk ook welkom , het klinkt ook zo. Net zo iets als een thuiskomst na een lange reis. Iets voor als wij terugkomen in Hoogeveen??
We dachten een soort hotelkamer te krijgen maar tot onze aangename verrassing krijgen wij een complete bungalow tot onze beschikking met koffie en thee faciliteiten, airco en een compleet ingerichte badkamer met toilet en vlak bij het strand in een tuin vol met palmbomen en paadjes die je het hele resort laten bereiken. Muziek klinkt over het strand en de heerlijke geuren van het eiland prikkelen je zintuigen, de rust en stilte op het strand iets van de gebouwen af is opmerkelijk en de zee is erg rustig en heeft nauwelijks golfslag of branding. Steltvogels zoeken hun kostje bij elkaar en staan dan plotseling heel geconcentreerd naar een prooi te loeren en slaan dan met hun puntige snavel onverbiddelijk toe en schrokken wat zeediertjes naar binnen waarbij hun slokdarm opzwelt en weer verdunt.
Er steken stokjes uit het water omhoog en ik vraag me af wat dat zou zijn, een soort afbakening ?
Bij nader onderzoek zie ik dat het scheuten zijn van de palmbomen die hun kokosnoot hebben laten vallen en waarbij deze misschien wel duizenden kilometers hebben afgelegd alvorens aan te spoelen en wortel te schieten. Zo groeien de eilanden want het zand blijft achter de wortels hangen en er is weer een stukje aarde verovert op die oneindige zee.
Vlakbij ligt een winkeltje waar we wat brood en drinken inslaan want koken gaan we niet doen dus beperken wij ons tot brood en een biertje en eten doen we maar in het restaurant. Het volgende menu van Femmy staat al vast, Fish and Chips!
Morgen gaan we wat actievere dingen doen, zwemmen, pootje baden in zee en een strandwandeling?
Het regent nu buiten pijpenstelen en het waait flink maar dat is hier normaal om dit uur van de dag in een tropische omgeving. Ook muggen horen hier bij en die proberen we zoveel mogelijk te killen!

Straks lekker slapen en morgen weer fit en vroeg op.
Welterusten, Cees & Femmy vanuit Fiji, een paradijselijke omgeving, hier wonen?