reisverslag 23 - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van ceesenfemmydownunder - WaarBenJij.nu reisverslag 23 - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van ceesenfemmydownunder - WaarBenJij.nu

reisverslag 23

Door: cees

10 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Reisverslag 23 10 febr 2015
Beste familie, vrienden en kennissen,
Vandaag is het al 48 jaar geleden dat ik vader werd, eigenlijk is het nog geen 10 febr want het tijdsverschil is 12 uren dus nog even wachten.
Vandaag zijn we op weg gegaan naar de Frans Jozef gletscher(FJG) met de afspraak met Femmy dat we overnachten in Greymouth als het te laat wordt om voor vijven in FJG te komen. De weg is uitstekend dus we schieten lekker op en de omgeving is erg mooi. Er zijn veel rechte stukken op de route en dat hadden we niet verwacht. Femmy vreesde al vele haarspeldbochten en die waren er niet, althans op enkele stukken na en ik hield me netjes aan de snelheid. We kletsen samen honderd uit en dat is eigenlijk de eerste keer dat we veel zeiden, dat kwam natuurlijk door de spanning van het links rijden en de vele scherpe bochten die we op voorgaande trajecten hadden.
Ook gisteren nog was de rit vol spanning. Dit is toch wel relaxed rijden voor mij zonder het gevoel te hebben dat de rit een nerveuze achtbaan kan worden.
Femmy is voor het eerst eigenlijk gezellig en dat geldt ook voor mij. We zien veel mooie dingen en stoppen bij uitzichten of bij picknick plekken even en genieten van zelf gezette koffie.
Langs de route liggen prachtige meren die een blauwe kleur uitstralen van een wolkeloze dag, met hier en daar een schittering veroorzaakt door de krachtige zon in samenspel met een zuchtje wind.
Veel kan ik niet rondkijken maar in tienden van een seconde vang ik toch wat beelden op van de omgeving en soms een roofvogel op de weg die geplette konijnen van straat pikken en net voor de aanstormende auto’s de vleugels uitslaan en alle moeite hebben om weg te komen.
Er ligt toch wel veel aangereden wild op de weg en dat vinden we toch zielig en weten we niet het soort te onderscheiden, soms groot , zoals een das of een kleine eekhoorn, en we onderscheiden ook wel eens een kat.
We zijn al om een uur of 12 in Greymouth en doen boodschappen voor de komende twee dagen, waarbij Femmy glunderend een Six pack Grolsch arresteert en ook nog een gebraden kippetje die ze vorige keer met grote spijt liet liggen.
We besluiten door te rijden naar FJG en dat is geen verkeerde keuze omdat Greymouth echt geen gezellige stad is.
We picknicken onderweg bij een meer door een onbekend weggetje te volgen op het geluk dat we weer op de weg terug kunnen komen en dat kan. We hebben lekkere bruine broodjes gekocht met rosbief en dat gaat er als koek in , want we hebben bij ons vertrek alleen maar een overgebleven broodje gedeeld met koffie. Het is een idyllisch plekje met mooie kleurige planten langs het water en een aanlegsteiger met hier en daar een tafel waar mensen zich tegoed doen aan de zon en een hapje uit eigen keuken nemen. Kajakken is hier een geliefde sport en je ziet bij elk meer wel groepjes peddelen.
We gaan weer verder en de rails naast ons gaan met ons mee totdat ze afbuigen en later weer tevoorschijn komen om te kijken of we er nog zijn en datzelfde doen wij ook, We raken elkaar onderweg kwijt en ik weet niet meer waar dat gebeurde.
Kijk Femmy sneeuw op de bergen, zie ik in een flits maar het kunnen ook witte wolken zijn die laag op de bergen rusten en door de toppen van de donkergroene bomen ploegen.
Even later ben ik ervan overtuigd dat het sneeuw is en stop langs de weg want ik weet niet of ik nog de gelegenheid krijg dat vast te leggen.
Later blijkt dat het een overbodige stop is want de berg lijkt groter te worden samen met de sneeuwvelden langs de hellingen, ze schitteren wit in de zon en tonen hun glinstering uitbundig.
Wat een mooi gezicht! En datzelfde beeld krijgen we ook te zien van ons plekje op de camping met rondzoemende helikopters die zo snel als mogelijk is rondjes draaien om de berg om toeristen die een tochtje willen maken op te halen en af te zetten.
We maken ons kamp op , het bed gereed en gaan koken om de eerste volle vrolijke gezellige dag af te sluiten, Femmy met een Grolsch en ik drink een blikje van een onbekend merk want ik ben niet zo’n bier drinker.
Welterusten, morgen gaan we naar de gletsjer en kijken we of dit het allemaal waard is.
Groetjes Femmy en Cees.

• 10 Februari 2015 - 14:41

Wim En Riet:

Hou Globetrotters.

Ten 1ste. Nog van harte gelukgewenst met je verjaardag Kees.
    Ten 2e heel leuk de verslagen te lezen.
    Ten 3e nog heel veel plezier gewenst aan jullie wereldreis.
    Ten 4e maak nog veel van deze verslagen is heel leuk om te lezen.
    Ten 5e ga niet iedere keer jullie bedanken voor de verslagen.
    Ten 6e nog een hele goede reis gewenst.
    Ten 7e bedankt bedankt bedankt.

Gr. Wim en Riet.